Vizită documentare în domeniul investițiilor și al managementului resurselor umane.
Ifresh Gottlob.
Promotori: Conf.univ.dr. Denisa Abrudan, Conf.univ.dr. Daniel Brîndescu-Olariu
Marți, 19 Martie, Facultatea de Economie și de Administrare a Afacerilor a organizat o vizită de documentare în comuna Gottlob, la întreprinderea Ifresh Gottlob SRL. Managerul companiei, Samuel Coste, absolvent al specializărilor CIG (licență) și AOA (master) din cadrul FEAA, le-a prezentat studenților participați modalitatea de organizare a ciclului de exploatare, investițiile realizate, sursele de finanțare folosite, politica de resurse umane și strategia de piață care au dus la o creștere accelerată a afacerii.
Conform datelor publicate de Oficiul Național al Registrului Comerțului, în prezent, în România sunt înregistrate aproximativ 1.400.000 de societăți comerciale. Analizele efectuate în cadrul FEAA în baza ultimelor situații financiare anuale disponibile arată că 87% dintre acestea dispun de până la 4 angajați. Începând activitatea de exploatare în urmă cu mai puțin de un an, întreprinderea gestionată de Samuel Coste are deja 5 angajați, încadrându-se din acest punct de vedere într-o categorie rarefiată, din care fac parte doar 13% dintre societățile comerciale românești.
Managerul companiei, Samuel Coste
absolvent FEAA, CIG (licență) și AOA (master)
În acest moment, gama sortimentală produsă de companie include legume vidate: cartofi, varză, ceapă, usturoi, morcovi. În sezon, materia primă este achiziționată de la producătorii locali. Se valorifică astfel potențialul agricol al zonei (comuna Gottlob dispunând de unele dintre cele mai fertile soluri din Europa). Din păcate, la nivel local nu există capacități de depozitare a legumelor pentru extrasezon. În aceste condiții, producătorii nu pot păstra stocuri peste iarnă, fiind obligați să își limiteze producția la ceea ce pot comercializa în sezon. În afara sezonului, materia primă se achiziționează astfel de la distribuitori.
Procesarea se realizează într-o hală de 400 mp, cu utilaje achiziționate prin fonduri nerambursabile și cu personal din localitate. Clienții sunt restaurantele din regiune. Numărul lor a crescut rapid, ajungând în prezent la 40. În cadrul strategiei de marketing, accentul a fost pus pe politica de produs. Atenția acordată calității produselor a făcut ca cererea adresată întreprinderii să crească rapid în baza recomandărilor.
În cursul anului 2024 se vor finaliza investițiile într-o linie de procesare nouă, care va permite congelarea legumelor. În paralel, va fi pusă în exploatare investiția deja implementată în domeniul producerii sucului de fructe. Operaționalizarea noilor investiții va duce la crearea a 10 locuri de muncă suplimentare.
În cadrul vizitei, studenți de la specializările MGM, MGM fr, EGCE, MACE, alături de studenți Erasmus, au avut ocazia să intre în competiție, măsurându-și abilitățile în procesarea cartofilor. Concurenții cei mai pricepuți în tăierea cartofilor wedges au fost premiați.
Mărturii ale participanților
In primul rând, mi-a plăcut foarte mult onestitatea și corectitudinea față de clienți, ușurința cu care a vorbit, doza de informații pe care a arătat-o și pasiunea. Se vedea că îi place și că este ceva ce se vede făcând in viitor.
In al doilea rând, mi-a plăcut foarte mult prezența lui: stătea drept, arătând încredere, vorbea corect, zâmbea. Mi-a plăcut cum a răspuns la întrebări, a ascultat activ și după chiar am stat puțin cu el la povești.
Nu îl ultimul rând, mi-a plăcut că a ieșit la evidență, a adus un plus de valoare muncii lui, asta demonstrând că este un om foarte inteligent care a reușit să se avânte mai sus de competitorii săi.
A fost o experiență frumoasă din toate punctele de vedere. Am avut oportunitatea de a cunoaște oameni frumoși și am învățat că munca grea și perseverența fac diferența dintre succes și eșec. A fost distractiv și m-a inspirat să văd oameni care lucrează cu atâta pasiune pentru visul lor.
Consider ca experiențele de acest gen sunt vitale pentru studenții care se afla la facultăți de afaceri, iar faptul ca s-a luat aceasta inițiativa a fost lucrul principal.
Am învățat in aceasta excursie de studiu ca oricine își poate crea șansa, ca doar prin munca, truda si devotament poți ajunge la succes.
M-a impresionat organizarea, cunoștințele acumulate, dar, cel mai mult m-a impresionat adaptabilitatea la schimbările financiare. Cu toții știm cât de multe probleme sunt in România cu inflația si bugetele mici. Ei bine, acești oameni au rezistat pandemiei, inflației exagerate, au rezistat in cele mai grele perioade ale țării noastre.
Aceasta este cu adevărat învățătura pe care eu am dobândit-o după aceasta experiență. Nu renunțați niciodată!
Cel mai mult mi-a placut strategia pe care au abordat-o fata de piață si concurenta. In primul rand, s-au asigurat ca ceea ce produc ei este la cel mai inalt nivel de calitate pe care il pot oferi, ca mai apoi sa inceapa sa-si construiasca clientela. In al doilea rand, faptul ca ei in sezon vand la un pret mai mic decat concurenta oferind acelasi raport de pret-calitate le ofera un avantaj pe piata, putand sa isi permita sa creasca preturile dupa ce au castigat încrederea clienților. In plus, faptul ca sunt asa de atenti la detalii: nici n-au mai avut nevoie de marketing pentru ca cea mai buna forma de reclama pe care si-o puteau face era chiar prin clientii lor. De asemenea, se vede faptul ca este o afacere de familie, pentru ca este bine închegată si muncesc toti pentru acelasi scop.
Cartoful este a doua pâine a românului. Chiar dacă știm acest inside al culturii românești, puțini antreprenori preiau această idee și intră pe piață cu abordări inovatoare. Această afacere ne-a arătat că putem învăța din greșeli, să tindem spre mai mult, să muncești cinstit și să-ți construiești numele prin calitate. Această experiență ne-a încurajat să credem că orice idee mică poate ajunge de o valoare mare.
Este foarte important sa te interesezi înainte sa iți pui in practica ideea, sa ceri păreri, ca totul sa fie conform legii.
Cu pași mărunți, poți ajunge departe. Mi-a plăcut foarte mult ca, deși la început i-a fost mai greu sa își găsească angajați, flexibilitatea programului de la locul de munca a fost un plusul care a făcut diferența.